söndag 14 augusti 2011

Maffi(g)a Muffins

Varning: Det här är inte hälsosamt! Möjligen kan bären i de här muffinsarna bidra med några futtiga vitaminer men annars är det mest onyttigheter. Men de är absolut de godaste muffinsen i hela världen!  Till den milda grad att andra muffins ter sig enbart tråkiga och svampiga efter att ha ätit dessa bakverk. Egentligen passar de inte alls min smak, de är alltför stora, maffiga, överdrivna, vräkiga och söta och  som om inte det vore nog så har de en härligt söt spröd strösseltopping ovanpå. De är liksom dubbelt onödigt onyttiga. Men jag förlåter dem allt!
Så här i slutet av sommaren kan jag knappt gå förbi en hallonbuske eller blåbärsris utan att tänka om jag kan plocka ihop en mugg med bär så att jag kan hem och baka mina maffiga muffins en sista gång innan hösten kommer. Visst kan man använda frysta bär men jag vill helst ha dem färska och nyplockade. Jag tycker att bären förlorar i smak och blir vattniga efter att ha varit i frysen.
Vill du trots mina varningar ge dig in i detta ska du veta att du är för evigt fast men ge dig själv "an offer you can´t resist" - om du går med på att springa, cirkelträna eller dansa zumba ett par timmar så kan du få äta en! Sen när du håller muffinsen i handen, känner dess tyngd, luktar lite på den och sen försiktigt tar den första tuggan - då vet du att det var värt allt!
 Muffinsmeten:
1 dl socker
1 ägg
2 dl mjölk
6 msk olja
2 tsk bakpulver
4 dl mjöl
1/4 tsk salt
Fyllningen:
1-2 dl blåbär eller hallon
3 msk mjöl
Strösseltoppingen:
2 1/2 dl mjöl
1 1/12 dl socker
2 msk vaniljsocker
125 g smör
1. Sätt ugn på 200 grader.
2. Blanda ingredienserna till strösseltoppingen i mixer eller smula ihop för hand.
3.Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt övriga ingredienser till smeten.
3. Blanda bär och mjöl i en skål.
4. Ställ 10 stora muffinsformar på en plåt. Fördela smeten, lägg därefter i bären och sist strösseltoppingen.
5. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter. Testa med provsticka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar